Prasówka

  1. Najnowsze adaptacje komiksów science fiction na ekranie: co warto obejrzeć?

    Lipiec 2, 2025, Anna Kowalewska

    mapper-nvm-post-804-2025-07-02_08-01-14_6864e74aac392.jpg

    Najnowsze adaptacje komiksów science fiction na ekranie: co warto obejrzeć?

    W ostatnich latach świat komiksów science fiction przeżywa prawdziwy renesans na małym i dużym ekranie. Produkcje oparte na kultowych historiach obrazkowych przyciągają miliony widzów, często zaskakując nawet tych, którzy dotąd nie interesowali się komiksowym uniwersum. Które z najnowszych adaptacji warto obejrzeć? Zapraszamy do krótkiego przewodnika po najciekawszych produkcjach łączących komiks i SF, które podbiły ekrany w ostatnim czasie.

    Czytaj więcej …

  2. Adaptacje gier komputerowych: Czy filmowcy radzą sobie z przenoszeniem gier na ekran?

    Czerwiec 26, 2025, Anna Kowalewska

    mapper-nvm-post-802-2025-06-26_08-01-29_685cfe5943f90.jpg

    Adaptacje gier komputerowych: Czy filmowcy radzą sobie z przenoszeniem gier na ekran?

    W erze, gdy gry komputerowe generują przychody większe niż przemysł filmowy i muzyczny razem wzięte, Hollywood coraz śmielej sięga po popularne tytuły z kontrolera. Jednak droga od pada do ekranu kinowego jest wyboista i usłana porażkami. Dlaczego tak trudno przenieść interaktywne doświadczenie na medium pasywne? Co sprawia, że niektóre adaptacje odnoszą sukces, podczas gdy inne przepadają w otchłani filmowych potworków?

    Czytaj więcej …

  3. Historia i rozwój gier RPG w kontekście literatury fantasy

    Kwiecień 20, 2025, Anna Kowalewska

    mapper-nvm-post-779-2025-04-20_08-03-20_6804aa4802086.jpg

    Historia i rozwój gier RPG w kontekście literatury fantasy

    W fascynującym świecie gier role-playing, gdzie wyobraźnia splata się z mechaniką, literatura fantasy zawsze odgrywała kluczową rolę. Od wczesnych dni Dungeons & Dragons po współczesne cyfrowe epopeje, gry RPG nieustannie ewoluowały, czerpiąc inspirację z książkowych światów i jednocześnie wpływając na rozwój samej literatury fantasy.

    Początki gier role-playing (RPG) sięgają lat 70. XX wieku, gdy połączenie gier strategicznych, literatury fantasy i kreatywnego storytellingu zaowocowało nowym gatunkiem rozrywki. Kluczowe tytuły, takie jak Dungeons & Dragons, zdefiniowały mechaniki i narracje, które stały się fundamentem dla późniejszych adaptacji cyfrowych. Inspiracje literackie, od Tolkiena po Lovecrafta, kształtowały uniwersa RPG, podczas gdy rozwój gatunku fantasy w literaturze dostarczał motywów dla elficznych królestw, mrocznych lochów i epickich konfliktów. Współczesne gry łączą tradycyjne elementy stołowych systemów z zaawansowanymi technologiami, tworząc immersyjne doświadczenia, które wpływają nawet na współczesną literaturę.
    Czytaj więcej …

  4. Jacek Piekara – „Ja, inkwizytor. Dotyk zła”

    Lipiec 24, 2012, Marek Makowski

    jacek_piekara-_ja_inkwizytor_dotyk_zlaJa, inkwizytor. Dotyk zła” Jacka Piekary to kolejny tom opowiadający o przygodach Modimera Madderdina – inkwizytora, który wiernie służy Świętemu Officium. W omawianym tu tomie, bohater Piekary osiąga już wiek dojrzały. Nareszcie staje się pełnoprawnym inkwizytorem i człowiekiem nieco bardziej stabilnym emocjonalnie. Należy wyraźnie zaznaczyć, że w żadnym wypadku nie wpływa to negatywnie na literacką atrakcyjność jego przygód.

    Zasadniczą cechą twórczości Piekary, która bez wątpienia przysporzyła mu ogromnej popularności, zwłaszcza wśród młodszych czytelników, jest niepowtarzalny styl autora. U Piekary nie znajdziemy bowiem, ani pseudointelektualnych wywodów, ani dywagacji na temat ludzkiej moralności, nie znajdziemy również filozofii (w poważnym rozumieniu tego słowa). Autor z powodzeniem rezygnuje także z jakichkolwiek zabiegów służących mitologizacji lub mityzacji swoich bohaterów.

    Czytaj więcej …