Total War to seria gier strategicznych, która została stworzona przez studio Creative Assembly pochodzące z Wielkiej Brytanii. Całość jest niezwykle popularna dzięki dość dużemu odzwierciedleniu realizmu, ale w głównej mierze dzięki naprawdę epickim bitwom, które możemy rozegrać. W dzisiejszym artykule skupimy się na ostatniej (dziesiątej) odsłonie serii - Total War: Warhammer.
Gra doczekała się już dwóch części, jest niezwykle popularna dzięki dobrze skomponowanej kampanii, ale również dzięki możliwości toczenia bitew z innymi graczami, nie tylko jeden na jeden, ale również więcej. W pierwszej części do dyspozycji gracza oddano cztery grywalne frakcje w skład, których wchodzą: Imperium, które jest reprezentowane przez ludzi, zielonoskórzy, a więc orki i gobliny, twarde krasnoludy oraz nieumarli, którym przewodzą potężni lordowie wampirów. Wymienione frakcje znajdziemy oczywiście w podstawowej wersji gry. Grę można rozszerzyć o kolejne dzięki „zawartości do pobrania”, a więc popularnym DLC. W drugiej odsłonie znajdziemy kolejne frakcje, a więc szczuroludzi (skaveni), elfy (mamy tutaj elfy wysokiego rodu oraz „Druchii”, a więc mroczne elfy) oraz lizardmeni – przedstawiciele jaszczuroludzi, najstarszej z ras. Gra oczywiście została oparta o uniwersum stworzone przez Games Workshop i jest oparta na popularnej swego czasu figurowej grze bitewnej. Plusem jest to, że mimo, iż możemy nie mieć wykupionych poszczególnych ras, to i tak będziemy mogli przeciwko nim grać kampanii. W grze gracz będzie mógł realizować przypisane misje, które są odzwierciedleniem wielkich bitew ze stworzonej historii ze świata Warhammera, w których to będzie można zdobyć potężne przedmioty.
Sama rozgrywka jest podobna jak w poprzednich odsłona serii Total War. Podstawą zabawy jest zarządzanie naszą frakcją, jej miastami, ekonomią oraz wojskami. Możemy rozbudowywać miasta, pozyskiwać surowce, rozwijać technologie, handlować z innymi rasami, prowadzić szeroko zakrojoną dyplomację oraz zarządzać całym wojskiem. Każda z frakcji posiada swoje dobre oraz złe strony, gra jest dobrze zbalansowana i nie ma frakcji dużo mocniejszej lub dużo słabszej od innych. Każdą należy prowadzić w odmienny sposób oraz stosować inną taktykę w trakcje bitew. Same bitwy są ucztą dla oczu. Grafika stoi na największym poziomie, dźwięki są świetne oraz nie ma dużo niepotrzebnej fabuły – w głównej mierze jest to gra strategiczna. W takcie bitwy nie zawsze liczy się przewaga liczebna. Odpowiednie wykorzystanie terenu może przesądzić o wygranej lub o przegranej. Należy również poznać dobrze mechanikę rozgrywki by w jak najlepszym stopniu wykorzystywać jednostki oraz ich zdolności. Przykładowo przeciwko kawalerii najlepszą obroną są jednostki wyposażone we włócznie czy halabardy. Przeciwko ciężko opancerzonym jednostkom odpowiednie będą wojska posiadające zdolność przebijania pancerze. Jeżeli użyjemy innych jednostek to w większości wypadków niestety sobie one nie poradzą, chyba że złamiemy przywództwo wroga. Strategia jest niezwykle wciągająca, a żadna z bitew nie jest jednakowa.